Door Carine Knapen
Dit artikel verscheen eerder op X.
Vertaalde samenvatting van het rapport “Political Guidelines for the next European Commission 2024-2029”
” De komende vijf jaar zullen de plaats van Europa in de wereld voor de komende vijf decennia bepalen.
Er zal worden beslist of we onze eigen toekomst vormgeven of dat we die laten bepalen door gebeurtenissen of door anderen.
In een wereld van tegenspoed en onzekerheid, denk ik dat Europa moet kiezen om bij elkaar te blijven en groot te durven denken en handelen. Om de erfenis van ons verleden waar te maken, om resultaten te boeken voor het heden, en om een sterkere Unie voor de toekomst voor te bereiden.
Dit is de drijvende kracht achter deze richtlijnen en alles waaraan ik wil werken met het Europees Parlement en de lidstaten in de komende vijf jaar.
1. Een nieuw plan voor duurzame welvaart en concurrentievermogen
We hebben een nieuw Europees Welvaartsplan nodig om:
- het zakendoen gemakkelijker te maken en interne markt te verdiepen;
- een Clean Industrial Deal om de EU koolstofvrij te maken en de energieprijzen te verlagen;
- Zet onderzoek en innovatie in het hart van onze economie;
- Verhoog de productiviteit met digitale technologie verspreiding;
- Investeer massaal in ons duurzaam concurrentievermogen;
- Pak de vaardigheden- en arbeidskloof aan.
2. Een nieuw tijdperk voor Europese defensie en veiligheid 😳
De beste investering in Europese veiligheid is investeren in de veiligheid van Oekraïne.
De financiële, politieke en militaire steun van Europa moet zo lang aanhouden als nodig is.
We zullen alle instrumenten die ons ter beschikking staan ook via de Europese Vredesfaciliteit, voor alles van onmiddellijke behoeften tot toekomstige wederopbouw inspanningen via de Oekraïne-faciliteit.
Ons werk in de komende vijf jaar zal gericht zijn op het opbouwen van een echte Europese Defensie-Unie.
De lidstaten zullen altijd verantwoordelijk blijven voor hun eigen troepen, van doctrine tot het inzetten van troepen, maar er is veel dat
Europa kan doen om de industriële defensie-industrie, innovatie en de interne markt te versterken.
Om de nieuwe aanpak te omkaderen en onze investeringsbehoeften in kaart te brengen zullen we gezamenlijk een witboek over de toekomst van de Europese Defensie presenteren tijdens de eerste 100 dagen van het mandaat.
3. Een Unie van paraatheid
Naast het opbouwen van onze capaciteiten heeft Europa ook nieuwe ambities op het gebied van crisis- en veiligheid.
We zullen werken aan een Unie van paraatheid strategie, geïnspireerd door het verslag over de civiele en militaire paraatheid van de EU, dat later dit jaar door de voormalige Finse president Sauli Niinistö gepresenteerd zal worden.
Als onderdeel hiervan zullen we ons richten op het verder het versterken van onze cyberdefensie capaciteiten, het coördineren van nationale cyberinspanningen en het beveiligen van onze kritieke infrastructuren – met name door het ontwikkelen van een vertrouwde Europese cyberdefensie-industrie.
Voortbouwen op de gezondheidsvoorbereiding en -reactie op noodsituaties zullen we een nieuwe strategie presenteren om medische tegenmaatregelen tegen bedreigingen voor de volksgezondheid te organiseren zoals CBRN-veiligheid, met inbegrip van gezamenlijke aankoop en aanleg van voorraden.
We moeten ook werken aan geïntegreerde afschrikking. Met dit in gedachten zullen we de strategische aanpak van sancties versterken om ervoor te zorgen dat we flexibel kunnen reageren op nieuwe bedreigingen.
4. Een veiliger en zekerder Europa
Ik zal een nieuwe Europese interne veiligheidsstrategie voorstellen. Dit zal ertoe bijdragen dat veiligheid wordt geïntegreerd in de wetgeving en het beleid.
We moeten de rechtshandhaving voorzien van adequate en bijgewerkte hulpmiddelen voor rechtmatige toegang tot digitale informatie, teneinde grondrechten te waarborgen.
Ik zal voorstellen om van Europol een echt operationeel politieagentschap te maken en het personeel te verdubbelen. Dit moet gepaard gaan met een versterkt toezicht en mandaat. Door het versterken van het Europees aanhoudingsbevel zullen gerechtelijke autoriteiten de mogelijkheid hebben om nauwer samen te werken om dit mogelijk te maken.
We moeten ook nadenken over gebieden waarop het Europees Openbaar Ministerie meer bevoegdheden nodig heeft om grensoverschrijdende ernstige criminaliteit, in het bijzonder corruptie die van invloed is op fondsen van de Unie en niet niet alleen door de lidstaten kan worden behandeld.
Wij zullen een nieuw Europees actieplan tegen drugssmokkel voorstellen, waarbij we samenwerken met partners om routes en bedrijfsmodellen te sluiten. Dit zal een bredere EU-havenstrategie ondersteunen gericht op veiligheid, concurrentievermogen en economische onafhankelijkheid, en voortbouwen op het werk van de European Ports Alliance.
Het is tijd voor een nieuwe antiterrorismeagenda om nieuwe en opkomende bedreigingen te bekampen, zoals de online dimensie of het veranderende mondiale veiligheidslandschap, en om de financiering van terrorisme en anti-radicalisering te faciliteren.
Tot slot moet onze gezamenlijke aanpak van veiligheid gecentreerd worden rond een nieuw Europees Kritisch Communicatie Systeem dat gebruikt moet worden door overheidsinstanties die belast zijn met veiligheid. Dit zal deel uitmaken van ons werk om dagelijkse operationele samenwerking te verbeteren in de strijd tegen terrorisme en misdaad en bij het redden van levens in noodsituaties.
5. Sterkere gemeenschappelijke grenzen
We zullen van de EU de meest geavanceerde reisbestemming ter wereld maken, met een volledig functioneel Europees digitaal grensbeheer.
We moeten onze grenzen echter ook veiliger maken om illegale grensoversteek te voorkomen en de EU te beschermen tegen de opkomst van hybride en andere bedreigingen van de veiligheid.
We zullen ook meer doen om met niet-EU-landen op het gebied van grensbeveiliging, met name door een EU-strategie, het visumbeleid te ontwikkelen om grenzen beter te beveiligen en migratie beter te beheren.
Het is van het grootste belang voor grensbeveiliging om te zorgen voor een volledig functionerend Schengengebied van vrij verkeer. Hierdoor kunnen we de controles aan de binnengrenzen opheffen.
6. Migratie
Wat betreft migratie zullen we ons gezamenlijk richten op de uitvoering van alle delen van het Migratiepact en zullen we de steun voor de lidstaten opvoeren om ervoor te zorgen dat zij de expertise, operationele en financiële capaciteit hebben om het wettelijk in de praktijk om te zetten, onder andere door investeringen in onze volgende langetermijnbegroting.
De implementatie van het pact is een dynamisch, geen eenmalig proces. We hebben een Europese migratie- en asielstrategie nodig om onze toekomstgerichte visie aan te passen aan
toekomstige uitdagingen.
We zullen een nieuwe gemeenschappelijke aanpak van terugkeer voorzien met een nieuw kader om het terugkeerproces te versnellen en te vereenvoudigen.
Er zal geen straffeloosheid zijn voor smokkelaars en mensenhandelaars. We zullen de capaciteit van Europol op dit gebied versterken.
7. Mensen ondersteunen – versterken van onze Samenlevingen en ons sociaal model
Nieuw actieplan voor de implementatie van de Europese Pijler van sociale rechten.
Het zal initiatieven omvatten die kijken naar hoe digitalisering de wereld van het werk beïnvloedt, van AI-beheer tot telewerken en de invloed van een “altijd aan”-cultuur op de geestelijke gezondheid.
Nieuwe vormen van werk mogen niet leiden tot minder rechten, en ik zal voorstellen om een recht op disconnectie in te voeren.
Mensen en hun banen moeten altijd de kern van onze sociale markteconomie blijven, zelfs als onze industrieën en economieën van vorm veranderen. We moeten zorgen voor een rechtvaardige overgang voor iedereen.
Daarom zal ik een routekaart voor kwaliteitsbanen ofwel een Jobs Roadmap voorstellen, die ik samen met de sociale partners zal ontwikkelen.
Dit zal deel uitmaken van ons werk om mensen te helpen toegang te krijgen tot de essentiële bescherming en diensten die ze nodig hebben, samen met het aanpakken van de oorzaken van armoede door middel van een allereerste Armoedebestrijdingsstrategie van de EU.
Als onderdeel hiervan zullen we de Kindergarantie versterken om sociale uitsluiting te voorkomen en te bestrijden door middel van onderwijs, gezondheidszorg en andere essentiële openbare diensten.
We moeten dringend de huisvestingscrisis waarmee miljoenen gezinnen en jongeren kampen aanpakken.
8. Een unie van gelijkheid
Ik zal een commissaris voor Gelijkheid belasten met het voorstellen van een bijgewerkte strategie voor LGBTIQ-gelijkheid en de ontwikkeling van een nieuwe antiracisme-strategie voor de periode na 2025.
We zullen er ons dagelijks werk van maken om gendergelijkheid na te streven.
Het zal ons plan uiteenzetten om vrouwenrechten over de hele linie te versterken, van de strijd tegen gendergerelateerd geweld tot het versterken van de positie van vrouwen in de politiek en op de arbeidsmarkt, in de hele EU en in de EU-instellingen.
Tot slot steun ik het idee van een routekaart voor Vrouwenrechten, die we op de volgende Internationale Vrouwendag zullen voorstellen.
9. Behoud van onze levenskwaliteit: voedselzekerheid, water en natuur
Landbouw is een essentieel onderdeel van onze Europese manier van leven – en dat moet altijd zo blijven.
We moeten boeren in staat stellen hun land te bewerken zonder buitensporige bureaucratie, familiebedrijven ondersteunen en boeren belonen die met de natuur werken, onze biodiversiteit en natuurlijke ecosystemen, en helpen om onze economie koolstofvrij te maken op weg naar net-zero in 2050.
We zullen het concurrentievermogen van onze hele voedselwaardeketen ondersteunen door middel van investeringen en innovatie op boerderijen, maar ook in coöperaties, in onze agrovoedingsbedrijven en in de vele kleine en middelgrote ondernemingen in de sector.
Samen zullen we laten zien dat Europa zijn eigen voedselsoevereiniteit beschermt en degenen die voor ons allemaal zorgen.
Ik zal een commissaris voor visserij en oceanen benoemen die ervoor moet zorgen dat de sector duurzaam, concurrerend en veerkrachtig blijft en dat er een gelijkheid is voor de Europese visserijketen.
Een Europees Pact voor oceanen zal zich richten op het stimuleren van de blauwe economie en het waarborgen van goed bestuur en duurzaamheid van onze oceanen in al hun dimensies.
We moeten ook doorgaan met de bescherming van onze natuur. Onze bossen en wouden, onze wetlands en onze graslanden zijn niet alleen ons thuis en landschappen van het leven van Europeanen, maar zijn ook essentieel voor het reguleren van ons klimaat en het verzekeren van voedsel- en waterzekerheid.
We zullen ons richten op stimulansen en op een rechtvaardige en efficiënte uitvoering, met name om ervoor te zorgen dat we onze internationale biodiversiteitsverplichtingen nakomen, zoals ze genomen zijn in het Kunming Montreal Akkoord.
10. Klimaatverandering, paraatheid en solidariteit
Een van de grootste risico’s voor onze veiligheid is de impact van klimaatverandering. Extreem weer blijft steeds grotere gebieden van Europa aantasten door overstromingen, branden en droogte, het hele jaar door en in de hele Unie.
We hebben betere middelen nodig voor toegang tot meer Europese middelen, ook militaire.
Ik denk dat we moeten werken aan een Europees Mechanisme voor Civiele Bescherming dat alle facetten van crisis- en rampenbeheer opbouwt. Dit zal ook voortbouwen op het verslag van Niinistö.
Aangezien het klimaat in Europa sneller opwarmt dan het wereldwijde gemiddelde, moeten we meer werk maken van klimaatbestendigheid en paraatheid.
We zullen de risico’s en paraatheidsbehoeften in kaart brengen voor infrastructuur, energie, water, voedsel en land in steden en plattelandsgebieden, evenals de behoefte aan gegevens en systemen voor vroegtijdige waarschuwing.
Dit zal deel uitmaken van een Europees aanpassingsplan om de lidstaten te ondersteunen met name op het gebied van paraatheid en planning en regelmatige wetenschappelijk onderbouwde risicobeoordelingen. Dit moet hand in hand gaan met het versterken van de waterzekerheid van Europa.
Water is een onmisbare hulpbron voor de zekerheid van ons voedsel, onze energie en onze economie. We hebben een nieuwe Europese strategie nodig om ervoor te zorgen dat bronnen worden beheerd, schaarste wordt aangepakt en dat we de innovatieve concurrentievoorsprong van onze waterindustrie en een circulaire economie verzekeren. Als onderdeel hiervan zullen we inspanningen leiden om acute waterstress over de hele wereld te helpen verminderen en voorkomen.
11. Onze democratie beschermen en onze waarden hoog houden
Onze democratische systemen en instellingen worden aangevallen. We hebben een toename gezien in het aantal bedreigingen van binnenlandse en buitenlandse actoren – of het nu gaat om vijandige regeringen of staatsactoren.
De gebruikte methoden zijn nu moeilijker op te sporen, schadelijker en gemakkelijker in te zetten met digitale hulpmiddelen en sociale media.
We moeten meer doen om onze democratie te beschermen.
Daarom zal ik een nieuw Europees Schild voor Democratie oprichten. Als onderdeel hiervan zullen we buitenlandse informatie, manipulatie en inmenging online tegengaan door meer digitale en mediageletterdheid en het stimuleren van preventie door pre-bunking.
We zullen een Europees netwerk van factcheckers opzetten en in alle talen beschikbaar maken. We zullen ook ervoor zorgen dat gemanipuleerde of misleidende informatie wordt gedetecteerd, gesignaleerd en, waar nodig, verwijderd in overeenstemming met de DSA.
Tot slot zullen we ook de steeds realistischer wordende “deep fakes” die de verkiezingen in heel Europa beïnvloeden aanpakken. We zullen ervoor zorgen dat transparantievereisten in de AI-wet worden uitgevoerd en dat we onze aanpak van AI-geproduceerde inhoud versterken.
12. Versterking van de rechtsstaat
Het Rechtsstaatrapport heeft laten zien hoe dialoog kan helpen om vooruitgang te boeken. We moeten nu het verslag consolideren en ervoor zorgen dat het naar alle kwesties in Europa kijkt.
We zullen een interne marktdimensie toevoegen aan aan het verslag toevoegen om rechtsstaat kwesties aan te pakken die van invloed zijn op bedrijven, vooral kmo’s, die grensoverschrijdend actief zijn.
We zullen ook andere toetredingslanden opnemen in het Rechtsstaatrapport als en wanneer ze er klaar voor zijn.
We zullen investeren in het handhaven van de rechtsstaat. Ik zal voorstellen dat EU-financiering ook besteed kan worden aan nationale maatregelen, bijvoorbeeld voor corruptiebestrijding en voor de bescherming van de financiële belangen van de EU.
Eerbiediging van de rechtsstaat is een must voor EU-fondsen.
Een van de centrale grondbeginselen van de rechtsstaat en van de democratie in het algemeen, is mediavrijheid. Wij zullen de Europese Media Freedom Act uitvoeren en onze steun voor en bescherming van onafhankelijke media en journalisten uitvoeren, en druk en onethisch gedrag aanpakken.
***
Het origineel rapport is gesteld in de Engelse taal en telt 30 pagina’s. U kan in deze link het volledig rapport lezen :
https://commission.europa.eu/document/download/e6cd4328-673c-4e7a-8683-f63ffb2cf648_en?filename=Political%20Guidelines%202024-2029_EN.pdf