Bedankt voor dit bezoek. Viruswaarheid gaat door als Voorwaarheid!

Telegraaf levert geschikt materiaal voor mind control-lessen Nova Academia

 

Door Dolf van Wijk

Na ‘hit pieces’* van Knack (april jl.), De Tijd en Follow The Money (FTM) (mei jl.) is er inmiddels een vierde stuk verschenen in De Telegraaf van 7 september jl. (en een gelijkluidend stuk in zustermedia De Limburger en GeenStijl). Nova Academia doet er kennelijk toe en de lessen zijn nog niet eens begonnen!
*gepubliceerde artikelen of berichten met als doel de publieke opinie te beïnvloeden, vooral door valse of bevooroordeelde informatie te presenteren op een manier die objectief en waarheidsgetrouw lijkt

Net als de eerdere ‘hit pieces’ is ook het artikel van De Telegraaf weer uitermate geschikt materiaal voor de lessen van Nova Academia. Een belangrijk onderdeel van de opleiding van Nova Academia is studenten leren hoe ze zelfonderzoekend een kritisch wereldbeeld kunnen opbouwen. Een belangrijk element daarin is hen laten ontdekken hoe propaganda werkt, wat ‘mind control’ is, wat tegenwoordig de rol van ‘corporate journalistiek’ is en wat de krachten daarachter zijn. We hopen dan ook dat de DPG- en Mediahuis-mediacorporaties door zullen gaan met hun ‘framing-campagne’ en het aanleveren van lesmateriaal.

Deze artikelen leren onze studenten heel weinig over Nova Academia, dat kunnen ze beter uit eigen ervaring ontdekken. Maar ze kunnen er wél veel van leren over hoe de wereld werkt en hoe de ‘corporate media’ gebruikt worden om een ‘surround sound’ van overheidspropaganda te creëren. Dit lesmateriaal kunnen we op vele manieren inzetten. Nova Academia gelooft bijvoorbeeld sterk in eigen meningsvorming, het zelfstandig ontwikkelen van een wereldbeeld en het op socratische wijze lesgeven. Vragen stellen die de studenten stimuleren om zelf verder te onderzoeken, te gaan kijken voorbij de uiterlijke schijn en eerste indrukken.

Als eerste nuttige oefening kunnen we studenten bijvoorbeeld vragen om feiten van meningen te onderscheiden. Dan ontdekken ze wellicht dat de feiten in het Telegraaf-stuk vooral de citaten van de website van Nova Academia zijn, dat veel van de andere inhoud feitenvrij en suggestief is, dat de rol van mede-oprichter Willem Engel sterk overdreven wordt, en gaan ze bijvoorbeeld na wat hiervan de bedoeling zou kunnen zijn.

Ze zouden in meerdere media kunnen analyseren op welke manier Engel ‘geframed’ wordt door de corporate en staatsmedia en hoe dit zich verhoudt tot de werkelijkheid. Bijvoorbeeld door zijn cv eens te bekijken, of enkele van zijn interviews, of een boek over hem te lezen, geschreven door vrijwilligers van zijn stichting VoorWaarheid: De Grootste Misdaad Ooit (Uitgever: Amsterdam Books).

We kunnen studenten vragen zich te verdiepen in propagandatechnieken zoals ‘negatieve labeling’ en ze wijzen op wat Scott Adams in zijn boek Win Bigly: Persuasion in a World Where Facts Don’t Matter ‘linguistic kill shots’* noemt. Dit zijn een soort van ‘taalkundige executies’, een hele effectieve ‘framing-techniek’. Ze kunnen nagaan welke ‘labeling’ de media-artikelen op Nova Academia proberen te plakken, of deze overeenkomsten toeval zijn, etc. Als aanvullend lesmateriaal zou het CIA-document 1035-960 over het gebruik van de term ‘complotdenker’ verhelderend kunnen zijn.
*een pakkende bijnaam of een ‘catchphrase’ (een zin of uitdrukking die spontaan populair wordt en aanslaat door regelmatige herhaling) voor je tegenstander met de bedoeling om hem/haar te beschadigen

En uiteraard graaft Nova Academia dieper dan alleen propagandatechnieken. We kunnen studenten vragen te bestuderen hoe ‘mind control’ werkt en hoe onze overheid daarmee omgaat, welke strategie gevolgd wordt. Waarom ambtenaren trainingen volgen over Richard Thaler’s ‘Hoe mensen keuzes maken’ en of deze gerichte overtuigingstechnieken passen in een democratie? Of zou de overheid juist meerdere verschillende visies rond een onderwerp moeten presenteren om haar burgers goed te informeren?

Teruggrijpend op de eerste ‘framing-artikelen’ kunnen we studenten vragen welke van de 28 vragen die FTM en De Tijd vooraf naar Nova Academia stuurden, echte journalistieke vragen zijn. En wat het beoogde effect is van de andere vragen waarin relaties worden gelegd die heel weinig met Nova Academia van doen hebben? Wellicht ontdekken ze dan dat de NCTV opvallend genoemd wordt in meerdere vragen. Dan zouden ze kunnen onderzoeken hoe de NCTV omgaat met burgers die kritisch staan tegenover sommige overheidsmaatregelen? En wat de reden zou kunnen zijn van de belangstelling van de NCTV voor Nova Academia?

Passend in de Nova Academia-visie kunnen we de studenten ook vragen zich niet-oordelend te verdiepen in de beweegredenen van de journalisten en hun werkgevers, typisch wat een denker op cognitieniveau 5 of 6* zou doen. Waarom zouden ze dit schrijven? Wat is het doel? Zouden ze hier zelf achter staan of volgen ze instructies van bovenaf? Hoe werkt die ‘chain of command’ dan precies? Wat zou de concrete opdracht zijn die de journalisten kregen? Bedenkt de hoofdredacteur van De Telegraaf (en die van De Tijd, FTM, Knack, etc.) dit zelf of komen de opdrachten van elders? Uit Brussel? Van Mediahuis? Van de NCTV? Met dergelijke vragen kunnen studenten ervaren hoe het objectief verdiepen in andere wereldvisies de eigen meningsvorming verder ontwikkelt.
*Dit betreft de manier waarop mensen kennis vergaren. Hierin worden zes verschillende niveaus onderscheiden. Bij niveaus 5 en 6 zijn mensen ook bereid zich te verdiepen in visies waarmee men het oneens is, om na te gaan of het nuttige informatie levert ter verbetering van het eigen wereldbeeld. (Klik hier voor meer uitleg.)

.

Als u ook geïnteresseerd bent in het leren ontwikkelen van een gedegen eigen wereldbeeld, laat het ons weten via [email protected]. Nova Academia wil in de toekomst ook voor volwassenen opleidingen aanbieden. En als u specifiek geïnteresseerd bent in de rol van de media, propaganda, ‘psyops’ en ‘mind control’, dan zou u actief onderzoek kunnen doen via een onderzoeksjournalistiek-onderzoeksproject, zie het mentorprogramma op novacad.org.

U kunt dan zelf ervaren wat dat betekent: Nova Academia – denken in vrijheid.

Lees in dit artikel een verslag van De Andere Krant over de opening van Nova Academia op 6 april jl.

Meld je aan voor de nieuwsbrief